egri-zf-hungaria-automatizalt-tamogatasa
A ZF Hungária Kft. egri gyára kézi és automata sebességváltókat és ezek alkatrészeit gyártja. A cég közel 25 éve működik Magyarországon. Ügyfeleik ezeket az alkatrészeket teherautókra, buszokra, kishaszonjárművekre és személygépkocsikra szerelik fel. 2018 őszén a cég egri üzemében is megkezdték az automata sebességváltók gyártását. A növekvő anyagmennyiség kezelésére egy hibamentes automatizált raktári megoldást választottak. Az áruforgalom napi 1000-1200 raklap körül mozog. Az alapanyagok tárolására, illetve onnan kétféle automatizált raktár jön létre a gyártósorok kiszolgálására: a 7800 raklap befogadóképességű rendszerben raklapos árukat, a 2000-es kapacitású darabárut pedig a rendszerben tárolják. 25 056 tárolódoboz. A Jungheinrich megbízást kapott egy automatizált raktár tervezésére és felépítésére.
A Jungheinrich különféle eszközei és megoldásai támogatják az áruk kezelését, tárolását és a termelésbe való áthelyezését. A raktár három műszakban működik. Az automatizált megoldások segítettek a munkaerő optimalizálásában is.
Négy éve egy hatalmas beruházás keretében első lépésként egy 40 ezer négyzetméteres csarnokot telepítettek automatizált magasraktárral és egy vadonatúj szerelősorral, amelyre a nyolcfokozatú automata váltót építették.
A dinamikus terjeszkedés miatt az egyre növekvő anyagmennyiségek kezelése csak hibamentes automatizált raktári megoldásokkal oldható meg. Kétféle automatizált raktár került kialakításra nyersanyagok tárolására és gyártósorok szervizelésére. "A Jungheinrichet kértük fel egy automata raktár tervezésére és megépítésére. Az anyagáramlási koncepció és az elrendezés kidolgozásakor a logisztikai szakember már a javaslat szakaszában meggyőzött minket hozzáértő szakmai tanácsaival. A cég versenyképes áron kínálta a hatékonyságot, a helykihasználást A legjobb koncepciót a hatékonyság és a megbízhatóság tekintetében” – mondja Stefan Baumeister, a ZF Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
„A rendszerbeszállító kiválasztásánál számunkra az volt a legfontosabb, hogy az automatizált rendszer működtetése és karbantartása egy kézben összpontosult, ami költséghatékonyság szempontjából optimális, hiszen a műszaki támogatás, illetve a folyamatos rendszerfelügyelet itt helyben, Magyarországon megoldott.”
A raktár fogadó területén a raklapok és a CTL-ek az SAP rendszerbe kerülnek. Az, hogy egy adott szállítóegységet raklapon vagy KLT raktárban tárolnak, az külön kérdés. A raklapos áruk számára egy önhordó, négy folyosós, 21 méter magas, szállítórendszerrel felszerelt magasraktár került kialakításra, amelyben három raktárhelyet alakítottak ki, mindegyikben üres műanyag raklapokkal. Az üzemeltetők a különböző típusú beérkező tekercseket az árukkal együtt szabványosított raklapokra helyezik, amelyeket ezután automatikusan tárolnak és regisztrálnak. A komissiózási folyamatot az SAP-on keresztül a termelésben lévő áruk iránti kereslet indítja el, és azonnal megjelenik a Jungheinrich WMS rendszerében. Mindez a FIFO elv szerint automatikusan elindítja a cégirányítási rendszerből az igényt generáló raklapok komissiózását. Amikor ez a raklap elér egy bizonyos pontot a szállítószalagon, kanban címkét kap.
A pálya hat átvételi pontján targoncákkal emelik a raklapokat, és a milkrun rendszeren keresztül szállítják az anyagot a gyártósorra. A raklapos automata raktár és a fogadótér kapcsolatát kétrétegű szállítószalagos rendszer oldja meg. Két lehetőség van a beérkező CLT cikkek raktárban történő tárolására: raklapra rakodó robotra helyezzük őket, a raklapról levesszük a CLT-t és szállítópályára helyezzük, hogy automatikusan tároljuk, vagy ládába rakjuk. egyenként, futószalagon, ahonnan egy kétsávos, 7,5 méter magas automata raktárba kerülnek. A kisalkatrész raktárban a komissiózási folyamat megegyezik a gyártási folyamattal, majd a WMS által továbbított információk alapján a rakodó kiválasztja a szükséges ládákat. Itt egy redundáns szakaszt alakítanak ki két daruval, hogy a termelést minden helyzetben biztosítani lehessen. A ládák automatikusan kitárolásra kerülnek a gyártásba. A kitárolás során a ládákat a pályához telepített nyomtatók a gyártásnak megfelelő kanban címkével látják el, amelyen a gyártás melletti állvány száma is feltüntetésre kerül. Mindkét automatizált raktárhoz a Jungheinrich szoftvereit, a Warehouse Management System-t, illetve a Warehouse Control System-t használják, amelyek interfésszel kapcsolódnak az egri gyár vállalatirányítási rendszeréhez.
Forrás: autopro.hu
Kép: Jungheinrich