igy-fejlodhet-meg-gyorsabban-a-hazai-e-autozas
A még dinamikusabb fejlődéshez azonban a töltési infrastruktúra erősítése, valamint intelligens, a hatékony energiafelhasználást segítő és egyben a villamos hálózatokat a túlterheléstől védő, töltést menedzselő rendszerre is szükség van.
Az idei első félévben 12 százalékkal bővült a Magyarországon forgalomba hozott új autók száma az egy évvel korábbihoz képest, és meghaladta a 63 ezret a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének összesítése szerint. Ezt jóval meghaladó növekedés volt az elektromos járműveknél, amelyekből 4656-ot adtak el 2024. első hat hónapjában, ez éves összevetésben 59,6 százalékos fejlődést jelent. Azt is érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy az e-autók a teljes újautó-piac mindössze 7,4 százalékát adták az idei első félévben.
A következő időszakban várhatóan továbbra is intenzív növekedés lesz majd az elektromos járművek forgalmában, amit többek között az olyan programok is segítenek, mint a vállalati e-autó beszerzéseket támogató kezdeményezés. A Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve REPowerEU fedezetéből finanszírozott program az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8-4 millió forinttal segítheti egy elektromos jármű beszerzését. A cégek tisztán elektromos személygépkocsi, teherautó vagy kisbusz vásárlásához kaphatnak vissza nem térítendő állami hozzájárulást.
A hazai e-autózás dinamikusabb fejlődéséhez kulcsfontosságú a megfelelő töltési infrastruktúra kialakítása is. Ezt a célt szolgálja a várhatóan augusztusban megnyíló, 28 milliárd forintos pályázati lehetőség, melynek keretében elektromos töltőállomás üzemeltetői engedéllyel rendelkező vállalkozások jelentkezhetnek újabb töltők létesítéséhez kedvezményes hitelért vagy vissza nem térítendő támogatásért. 2022-től egy Európa Uniós szabályozás szerint minden új, nem lakhatási céllal épülő ingatlan parkolójában, ha a parkolóhelyek száma meghaladja a tízet, akkor kötelező egy elektromos autó töltő telepítése. Ezenfelül minden ötödik parkolóhelyet elektromos kiállással kell ellátni, annak érdekében, hogy azokra a helyekre a későbbiekben is telepíthető legyen elektromosautó-töltő. Ez a szabály 2025-től szigorodik a korábban épült nem-lakóépületek esetén is kötelező az autótöltő telepítés, ha annak legalább 20 férőhelyes parkolója van.
A töltési infrastruktúra fejlesztésének fontosságát mutatja a Schneider Electric korábbi felmérésének eredménye is, mely szerint a hazai vállalati döntéshozók 75 százaléka választana e-autót a hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség.
Forrás: IpariCégek.hu
Kép: Köpenyeg